Lerende organisatie - Vormingscentrum Create
Gepubliceerd op woensdag 27 augustus 2025
Meer weten22 september 2025
|Afgelopen schooljaar startte Triolo, onze basisschool buitengewoon onderwijs in Brasschaat, met een nieuwe aanpak, geïnspireerd door de principes van het Early Start Denver Model (ESDM). Door veranderingen binnen de doelgroep, voelden ze aan dat er een andere, gerichte aanpak nodig was.
Naast de educatieve ontwikkeling, voelt de school aan dat de begeleidingsnood voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen met type 9 enorm gegroeid is de afgelopen jaren. Tijdens een recente doorlichting kwam naar boven dat een nieuwe aanpak nodig was. Yara, een ergotherapeut van de school, initieerde het idee om de ESDM methode te gebruiken die specifiek gericht is op jonge kinderen met autisme, waarbij therapeuten, leerkrachten en ouders samenwerken aan dezelfde doelen binnen acht ontwikkelingsdomeinen. Via gepaste stimulatie en begeleiding werken ze samen aan hun sociale, communicatieve en spelontwikkeling.
De aanpak gaat als volgt: voor elk afzonderlijk kind worden er bepaald op welk niveau ze zich bevinden binnen acht ontwikkelings-domeinen. Vervolgens wordt er gezamenlijk gekeken naar sterke punten en verbeterpunten, waarna twee specifieke doelen per domein worden geformuleerd voor een bepaalde periode. Na deze periode volgt een evaluatie. De acht ontwikkelingsdomeinen zijn: receptieve communicatie, expressieve communicatie, imitatie, cognitie, spel, fijne motoriek, grove motoriek en zelfredzaamheid. Binnen het doelenkader zijn er telkens vijf niveaus.
Een essentieel aspect is de intensieve samenwerking tussen ergotherapeuten, logopedisten en leerkrachten van de school.
Door gezamenlijk aan dezelfde doelen te werken, ontstaat er meer herhaling in diverse contexten, wat cruciaal is voor deze jonge kinderen. Ouders worden geïnformeerd over de doelen en de voortgang, wat leidt tot een gedeelde taal en richting.
De school benadrukt dat ze werken volgens de principes van ESDM, maar zichzelf niet als officiële ESDM-implementeerders beschouwen, aangezien nog niemand de vereiste opleiding heeft. Sinds vorig jaar is er een werkgroep actief waarin therapeuten en leerkrachten samenwerken aan een visie en de ontwikkeling van materialen.
Sinds de start zijn er positieve resultaten bij de kinderen waargenomen. Leerkrachten gaven aan behoefte te hebben aan concrete handvatten, en deze aanpak biedt hen richting en houvast. Ook de klassenraden zijn aangepast met meer focus op de gestelde doelen.
Er zijn echter nog uitdagingen en toekomstplannen. Momenteel zijn er voornamelijk materialen voor niveau één beschikbaar. De school wacht op budgetten om de materialen van de hogere niveaus aan te schaffen en opleidingen voor het team. Ook het verder uitwerken van doelen en de vertaling naar de klaspraktijk staat op de planning.
Een voorbeeld van een niveau 1 doel binnen het domein SPEL is: ‘Past gedrag aan de eigenschap van 5 verschillende voorwerpen aan’.
Hierbij worden materialen gebruikt zoals een xylofoon, ballentoren, hamertje tik, vormendoos en ringtoren. Een therapiesessie rond dit doel kent een gestructureerde opbouw met verschillende stappen, van spelen onder begeleiding tot zelfstandigheid. Er is een prikkelarm lokaal ingericht om de concentratie van de kinderen te bevorderen.
De ambitie is om deze veelbelovende aanpak verder te ontwikkelen, aangezien de school overtuigd is van de positieve impact op hun jonge leerlingen met specifieke behoeften.
Jaarverslag 2024
Dit artikel kwam aanbod in het jaarverslag 2024 van OLO-Rotonde. Het document is een viering geworden van onze visie. Net omdat onze visie ingebakken zit in ons DNA en wordt meegenomen in alle facetten van onze werking, werd 2024 toegelicht vanuit de zes inhoudelijke pijlers van onze visie.
Lees je graag meer?