Contextgericht en netwerkversterkend - Feesten en jubilea
Gepubliceerd op maandag 23 juni 2025
Meer weten28 juli 2025
|Voor een dynamische en grote organisatie als de onze is doelgericht en systematisch werken zonder meer een uitdaging. Maar wel één waar we met veel plezier op blijven inzetten. Binnen dit onderdeel zouden we tal van voorbeelden kunnen aanreiken, maar de aanpak van het nazorgteam ter ondersteuning van een gezonde verwerking en preventieve steun bij het voorvallen van een schokkende gebeurtenis is een sterk staaltje van systematisch werken. Eentje die bovendien als zeer waardevol wordt ervaren.
Gezien de context en de aard van ons werk(veld), is de kans groter dat onze medewerkers geconfronteerd worden met een schokkende gebeurtenis. Hierop dienen we als organisatie te anticiperen en de juiste omkadering te installeren. Een goede opvang en nazorg zijn ondertussen een vaste waarde in het ondersteunen van onze medewerkers en teams. Nazorg zetten we in bij een schokkende gebeurtenis, maar wanneer spreken we net over een ‘schokkende gebeurtenis’?
Het valt te omschrijven aan de hand van vier criteria: (1) Een incident dat buiten de alledaagse ‘normale’ gebeurtenissen valt, (2) waarbij er een grote discrepantie is tussen de eisen vanuit de omstandigheden en de mogelijkheden van het individu, (3) dat je sterk confronteert met je eigen kwetsbaarheid (4) en waarbij je het risico loopt dat je dagelijks leven ontregeld geraakt.
Denk maar aan fysieke en verbale agressie of een (plots) verlies.
De investering in een intern nazorgteam rendeert op verschillende vlakken:
Bij het voorvallen van zo'n schokkende gebeurtenis, zorgt de leidinggevende, eventueel samen met naaste collega's, voor de eerste opvang van de betrokkenen.
Vervolgens meldt de leidinggevende alle betrokken medewerkers aan bij het nazorgteam. Leidinggevenden krijgen binnen hun opleiding 'Dienend Leidinggeven', naast inzicht in de werking van het nazorgteam, de nodige tools om deze eerste opvang in goede banen te leiden.
Na de aanmelding contacteert een medewerker van het nazorgteam de betrokken medewerker(s) voor een afspraak. Het streefdoel is steeds om te reageren binnen de twee werkdagen na de aanmelding en binnen de zeven dagen een eerste afspraak in te plannen.
Om de verwerking van de gebeurtenis op te volgen op (middel)lange termijn kunnen er nog twee vervolggesprekken aangeboden worden. Dit wordt afgestemd op maat van de medewerker en/of het team. De gesprekken vinden plaats in een vertrouwelijke sfeer. De focus ligt volledig op het welzijn van de medewerker en niet op de inhoudelijke begeleiding van de cliënt.
Het nazorgteam zorgt er mee voor dat het welzijn van onze medewerkers niet in de schaduw geplaatst wordt. - Tineke Taelman, HR medewerker Supervisie
Het voorbije jaar merkt het nazorgteam dat de nazorggesprekken steeds meer plaatsvinden in groep of in teamverband. Deze trend is niet eenvoudig te verklaren gezien de grote variatie in gebeurtenissen.
Wel wordt er unaniem positief gereageerd op het nazorgteam. Zo getuigt ook Tineke Tealman, een van de medewerkers van het nazorgteam.
"Onze medewerkers ervaren de werking van het nazorgteam als enorm waardevol. We creëren tijd en ruimte om stil te staan bij hoe zij de gebeurtenis beleefd hebben en de impact ervan. Luisteren naar elkaar is altijd van belang, maar in hoogste nood is het kunnen uitspreken en luisteren naar hoe het écht met elkaar gaat een ontzettende verrijking. Op die manier wordt het welzijn van onze medewerkers niet in de schaduw geplaatst van waar de alledaagse taken zich op focussen, namelijk het welzijn van onze cliënten."
Jaarverslag 2024
Dit artikel kwam aanbod in het jaarverslag 2024 van OLO-Rotonde. Het document is een viering geworden van onze visie. Net omdat onze visie ingebakken zit in ons DNA en wordt meegenomen in alle facetten van onze werking, werd 2024 toegelicht vanuit de zes inhoudelijke pijlers van onze visie.
Lees je graag meer?