Bijzondere verhalen - Triolo introduceert nieuwe aanpak die de persoonlijke groei van de leerlingen stimuleert
Gepubliceerd op maandag 22 september 2025
Meer weten1 oktober 2025
|Op 18 augustus startte Esther Van den Hout als directeur ad interim voor onze buitengewone school Triolo. Wij gingen een kijkje nemen bij “juf Esther” (zo noemen de leerlingen haar) en gingen met haar in gesprek over haar ervaring en visie op onderwijs. We heten haar van harte welkom en kijken uit naar hoe ze dit schooljaar bij Triolo zal vormgeven.
Ik ben gestart op 18 augustus. Dat is de week dat directies en secretariaatsmedewerkers terug opstarten om alles voor te bereiden voor de start van het schooljaar. Dat was best een spannend moment. Je komt in een school die je niet kent, met collega's die je nog niet kent, en toch moet je al van alles in gang zetten. Het voelde een beetje als mijn eigen eerste schooldag, maar dan zonder vriendjes. Gelukkig kon ik rekenen op een warme ontvangst van het Triolo-team.
Misschien klinkt het tegenstrijdig voor een school, maar het gevoel dat overheerste was rust. De eerste keer dat ik het domein opreed, had ik meteen zoiets van: "Wauw, wat is het hier groot, groen en rustig". Dat was een groot contrast met mijn vorige school in een stedelijke context in Merksem en Schoten, grenzend aan Antwerpen.
Omdat de schoolgebouwen verspreid zijn over het domein, met verschillende speelplaatsen en speeltijden, creëert dat rust, zowel qua geluid als door de groene omgeving. Aan de andere kant was er natuurlijk ook de verwondering over de mooie manier waarop men hier in het buitengewoon onderwijs met kinderen omgaat.
Onderwijs is voor mij altijd een plek geweest waar je écht het verschil kunt maken. Als leerkracht werkte ik twaalf jaar in diverse en multiculturele contexten, waar ik dagelijks zag hoe belangrijk het is dat elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt.
Mijn hart ligt bij kwetsbare jongeren – zij die vaak meer nodig hebben dan enkel lesstof. Voor hen kan onderwijs een sleutel zijn tot groei, zelfvertrouwen en toekomstperspectief.
Na twaalf jaar voor de klas, was ik acht jaar lang pedagogisch directeur. In mijn vorige functie in het gewoon basisonderwijs had ik wel al te maken met inclusief onderwijs en kinderen met specifieke noden. Ik vind het een bijzondere kans om nu beide contexten te leren kennen en de verbanden te kunnen leggen.
"Hier bij Triolo ligt een enorme rijkdom aan mogelijkheden. Buitengewoon onderwijs daagt ons uit om verder te kijken dan beperkingen, en te focussen op talenten, groeikansen en potentieel."
De eerste weken stonden vooral in het teken van meedraaien, observeren en de school beleven. Ik ben in alle klassen langsgegaan om mezelf voor te stellen aan de leerlingen, zodat ze weten wie ik ben.
Verder probeer ik zo zichtbaar mogelijk te zijn door elke ochtend en avond aan de schoolpoort te staan. Daarnaast ben ik gestart met kennismakingsgesprekjes met alle collega's, omdat ik het belangrijk vind om ook de persoon achter de collega te leren kennen.
Dat was het moment waarop ik het team kon vertellen dat we al het personeel hadden gevonden voor de start van het schooljaar. Vlak voor 1 september moesten er nog vijf collega's gezocht worden, wat voor onrust zorgde.
Toen ik kon vertellen dat we voltallig waren, was dat een grote geruststelling voor iedereen en voor mij persoonlijk een heel fijn moment. We zijn nu alleen nog op zoek naar een adjunct-directeur.
Ik wil me vooral laten leiden door de expertise van de collega's; zij staan op de werkvloer en weten waar de noden zitten. Zo zullen we samen nadenken over hoe we onze schoolorganisatie kunnen optimaliseren. Verder zullen we stappen zetten richting pedagogische en didactische vernieuwingen, als voorbereiding op de nieuwe minimumdoelen, te starten met wiskunde en taal.
In een tijd waarin de overheid evolueert naar “scholen voor iedereen”, vind ik het belangrijk om nu al stappen zetten. Zo wil ik ook focussen op werken aan een inclusieve mindset, professionaliseren van het team en expertise delen, maatwerk versterken, netwerken en partnerschappen uitbouwen, nadenken over infrastructuur en middelen…
"Ik wil vooral blijven geloven in onderwijs dat écht werkt voor elk kind. Zonder uitsluiting, maar met volwaardige participatie. Bij Triolo wil ik mee vormgeven aan die toekomst. Eentje waarin kwetsbare jongeren niet alleen een plek krijgen, maar ook de ruimte om te groeien, te bloeien en betekenis te vinden."
Wil je meer te weten komen over Triolo, onze basisschool voor buitengewoon onderwijs? Neem dan een kijkje op Basisschool voor buitengewoon onderwijs TRIOLO - OLO-Rotonde vzw.