Kennismaking met Karen Vermaelen: nieuwe directeur inclusieve kinderopvang Tierlantijn
Gepubliceerd op dinsdag 14 januari 2025
Meer weten22 mei 2025
|We kiezen ervoor om wetenschappelijk onderbouwd en innoverend te werk te gaan, met methodes en technieken die hun doeltreffendheid hebben bewezen. Zo werd de pedagogische visie van onze inclusieve kinderopvang Tierlantijn geïnspireerd door het gedachtengoed 'Reggio Emilia'. Centraal staat de gedachte dat elk kind vele talenten en mogelijkheden bezit. Kinderen zijn van nature leergierig en creatief. Het is onze taak om deze talenten te ontdekken en hier maximaal op in te spelen.
De kinderen, volwassenen (begeleiders en ouders) en de ruimte worden beschouwd als de drie pedagogen. Kinderen leren via andere kinderen, via volwassenen die het kind stimuleren in hun groeiproces en via een uitdagende inrichting van ruimte en materialen.
Elk kind is competent, liefdevol, coöperatief, krachtig, leergierig, onderzoekend, actief en fantasierijk. Een kind wil van nature verbinding maken met de ander en de wereld. Het kind beschikt hiervoor over 100 talen: huilen, lachen, de hand nemen, reiken, wijzen, gebaren, praten, knutselen, spelen, zingen, lichamelijk contact,... Onvoorwaardelijke acceptatie van de kinderen en het geloof in wat ze kunnen, stelt de begeleiders in staat om hen zelf keuzes te laten maken. Zolang tegemoet gekomen wordt aan de behoeftes van het kind, is er welbevinden en betrokkenheid en groeit het kind in zijn ontwikkeling en groeit het vertrouwen van het kind in zichzelf en in de wereld.
Tijdens een studiedag konden de begeleiders van Tierlantijn via concrete voorbeelden en uitwerkingen ervaren welk positief effect de Reggiobenadering heeft op het welbevinden van de kinderen. Het startschot was gegeven!
De uitrol van deze nieuwe pedagogische visie bracht immers heel wat vragen met zich mee: moet al ons materiaal worden aangepast? Hoe gaan we om met de nieuwe manier van denken? Hoe gaan we om met de kinderen?
Pedagogische coaches introduceren stapsgewijs nieuwe zaken bij de teams, waarbij 'het eetmoment' in de kinderopvang een eerste afgebakende taak was: er werd meer ingezet op zelfstandigheid bij de peuters door hen zelf eten op de bordjes te laten scheppen, door ze zelf slabjes te laten ronddelen,...
Al heel snel merkten we het effect, want de eetsituatie verloopt nu veel rustiger. Kinderen moeten minder lang wachten, voelen zich meer betrokken, ze eten meer en beter.- Karen Vermaelen, directeur Tierlantijn
Ook de inrichting van de ruimtes van zowel de kinderdagverblijven (0-3 jaar) als de buitenschoolse kinderopvang (2,5-12 jaar) worden stelselmatig anders ingericht met focus op open-ended speelgoed, duurzaamheid en meer variatie.
Vandaag zal je in de activiteiten van de kinderen meer ruimte voor experimenteren zien: geen gestuurde afgewerkte knutselwerkjes meer, maar in plaats daarvan worden de materialen aangereikt en volgen kinderen hun eigen creatieve proces. Spelmateriaal wordt aangebonden, maar er wordt ook van afgeweken als kinderen aangeven dat ze iets anders willen doen.
Jaarverslag 2024
Dit artikel kwam aanbod in het jaarverslag 2024 van OLO-Rotonde. Het document is een viering geworden van onze visie. Net omdat onze visie ingebakken zit in ons DNA en wordt meegenomen in alle facetten van onze werking, werd 2024 toegelicht vanuit de zes inhoudelijke pijlers van onze visie.
Lees je graag meer?